Fysiek Theater

zw-stoel A4 3-page-001

 

 In de basistraining Fysiek Theater
leer je op het podium
met zo weinig mogelijk
het maximale te zeggen.

 

Aanwezig zijn: basis voor (stil) spel

‘Gewoon’ aanwezig zijn op het podium, zonder iets te doen of te zeggen lijkt makkelijk maar is het niet.

Je zou kunnen zeggen dat het de natuurlijke staat is van een speler, acteur of danser. Binnen mime noem je dit het neutraal ofwel de zero. In fysiek theater is dit de basis en het vertrekpunt voor beweging, spel of improvisatie.

Het neutraal is niet niks doen. Het is actieve houding en een fysieke lijfelijke ervaring waarin je als speler je eigen midden vindt tussen spanning en ontspanning, binnen en buiten, oprichting en aarding.

 

Aandacht in het nu

Er helemaal  ‘zijn’  heeft vooral te maken met de kwaliteit van aandacht.

Op het moment dat je gegrond bent in je centrum (het gebied vlak onder je navel), en je hart ontvankelijk is en je geest open kun je volledig in het hier – en – nu zijn, aandachtig, alert en gefocust.

In qigong/tai chi, mindfulness en yoga vind ik die principes en kwaliteit van aanwezig zijn van de zero terug. In mijn werk integreer ik elementen van deze principes.

 

Less is more

Ken je dat? Soms wordt je blik in een voorstelling naar een bepaalde speler toegetrokken.
Deze speler heeft ‘iets’  dat boeit en blijft boeien. Dat heeft te maken met uitstraling en aanwezigheid.

Tijdens de mime-opleiding realiseerde ik me het volgende: als een speler niets teveel doet en al het overbodige weglaat, er gewoon is, doet zich iets wonderlijks voor. Er ontstaat ruimte om te kijken. Ruis valt weg. Iemand laat naar zich kijken. Zo kunnen schoonheid en eigenheid zich laten zien.

Als docent/theatermaker zie ik steeds weer hoe poëtisch, mooi en intens de simpele aanwezigheid van iemand in een (theatrale) ruimte is. En als improvisator ervaar ik aan den lijve hoeveel vrijheid, rust en creativiteit het me oplevert door minder te doen en minder te willen (bereiken). Er komen als vanzelf meer impulsen.