Over Anita

DSC_0998

Improvisator met dans en stem, body-mind practitioner, meditatiebegeleider.

 

Zolang ik me kan herinneren beweeg ik tussen twee uitersten: mezelf creatief uitdrukken en introspectie, stilte en leegte. 

Ik geniet van dansen, creëren, spelen en onderzoeken. En geniet evenzeer van alleen zijn, ogenschijnlijke stilstand en ‘niets’.

Lange tijd heb ik het gevoel dat ik in twee werelden leef. Zo manoeuvreer ik van vol naar leeg en weer terug. Van binnen naar buiten, en weer terug. In de leegte kom ik tot rust, laad ik op en kom ik in de intieme nabijheid van mezelf. In de ‘volte’ heb ik plezier, kom ik in beweging, schep wat nog niet is en ontmoet het leven en andere mensen.

Zo’n jaar of 15 geleden ontdek de verbinding tussen beide in improvisatie. Binnen en buiten komen samen in de onderliggende essentie: zijn in het hier en nu en scheppen vanuit de lege ruimte.

 

Authentieke improvisatie

Mijn ervaring in en liefde voor dans, fysiek theater/mime, improvisatie, mindfulness en body-mind practices wil ik graag delen met een ieder die zich aangetrokken voelt tot wat ik bied.

Mijn manier van werken gaat in eerste instantie over de ervaring van je zelf en je creatieve bron via je lichaam. Zonder ‘doen’ kwetsbaar, echt en authentiek Zijn. De lege ruimte is de bedding van waaruit ontstaat wat zich wil laten zien. De kunst is te luisteren, volgen en vorm te geven.

Beweging en dans, zang en spel worden natuurlijk en moeiteloos als ‘moeten’ en ‘willen’ verdwijnen. De beleving van sensualiteit, je levensenergie, ervaar ik als een belichaamde verbinding met mezelf.

In mijn manier van werken komt steeds terug

  • de beweging naar binnen als bron voor improvisatie en creatie
  • de beoefening van ‘embodied presence’  en contact met je centrum
  • principes uit dans, mime en spel als kader voor improvisatie en creatie
  • afstemming en contact op jezelf, de (lege) ruimte en de ander
  • muziek en muzikaliteit als inspirator voor beweging

Being Moved en Kunst van Vertragen zijn de uitdrukking van van twee ogenschijnlijke uitersten. Beide dragen de ander in zich.
Benieuwd naar wat ik nog meer doe? Klik hier

 

Ik kijk er naar uit je te mogen ontmoeten!
met warmte,

 

Ik werd opnieuw geboren toen mijn
ziel en lichaam elkaar lief kregen
en een huwelijk aangingen.
~Khalil Gibran

 

 

Bronnen

de Fool

Ik ben diepgaand beïnvloed door Franki Anderson, bij wie ik 8 jaar trainingen volgde rondom de Fool. Kijken door de onschuldige en onbevangen ogen van de Fool heeft mijn leven veranderd. Haar werk kun je vinden op: the empty space

Op het moment dat ik in staat was te zijn met wat Is, kon ik gaan spelen. Een diepe verwondering en vreugde voor het leven zelf was een vanzelfsprekend gevolg. Die op haar beurt weer leidden tot het natuurlijke verlangen naar creatie.

Stemwerk en zang

Sinds 2010 maak ik deel uit van de Genetic Choir in Amsterdam. Dit is een optredend zang-/stemimprovisatie ensemble. In de 10 jaar daarvoor heb ik veel gezongen, van klassiek tot jazz. Op dit moment vorm ik een duo met veelzijdig gitarist Cees Sax met wie ik af en toe optreed.

In de manier van werken van het GC ervaar ik de ultieme vrijheid van improviserend zingen. Het verenigt volledig aanwezig en beschikbaar zijn in het moment met lef, muzikale principes en authentieke muzikaliteit.

De manier waarop ik stemimprovisatie aanbied is een combinatie van de GC stijl, het werken met de Fool en beweging.

Argentijnse Tango

Ook ben ik gevormd door Lizelot de Stigter bij wie ik in Arnhem, twee jaar assistent-docent was in lessen & workshops Argentijnse Tango.

In haar manier van werken vind ik de verbinding (terug) tussen Argentijnse tango en qigong, een uiterst waardevolle ontdekking. Daarnaast is het principe van verinnerlijking van de dans een element dat ik in mijn trainingen verweef.

Tai chi & qigong

Vanaf 2000 train ik tai chi en qigong (chen style). Grote dank ben ik verschuldigd aan mijn leraar Oscar Munoz Galeano in Amsterdam. Nog steeds weet hij me te inspireren en nieuwe aspecten te leren van deze prachtige Chinese bewegingsvorm.

Deze Chinese bewegingsvorm geeft mij dagelijks een basis voor mijn gezondheid en dans. Bewegen vanuit het centrum, de principes van yin en yang (o.a. stilte en beweging) en werken met intentie zijn elementen die terugkeren in Dance Flow, de Zachte Krijger en Contango.

In 2016 ben ik mijn qigong beoefening aan het verdiepen. Ik volg intensieve bijscholing bij Oscar en tevens bij Cosima Scheuten (methode van Master Lam Kam Chuen). Daarnaast volg ik training tot associate instructor Healing Tao bij Rene Paul Hageman.

 

Scholing

RS4G1132b

Naar binnen

Embodied Presence: verinnerlijking, aandacht, stilte, dichtbij jezelf zijn, ervaring van je centrum

Naast intensieve qigong beoefening volg ik tevens 6 jaar yoga teacher trainingen: hatha yoga bij de Sawitha Stichting, raja yoga Raja Yoga Instituut en yin bij Josée de Groot.

Vanaf mijn 14e is yoga onderdeel van mijn leven. Met grote dank aan mijn moeder.

Ook heb ik de afgelopen 15  jaar deelgenomen aan vele retraites op het gebied van vipassana meditatie (Frits Koster) en tantra (Centrum voor Tantra).

De ‘Leergang HSP-begeleider’ bij het EssenzZ Centre onder leiding van Antoine van Staveren biedt me een heldere bedding van waaruit ik 1-1 hoogsensitieve vrouwen begeleid.

Mindfulness is mijn metgezel sinds 25 jaar.

Het Taoïsme is een levenslange inspiratiebron.

 

in 'het gebed'

Naar buiten

Improvisatie : creativiteit, instant composition, dans, theater, autonomie & verbinding

Startpunt is de opleiding aan de Amsterdamse Theaterschool, mime en bewegingstheater waar ik een 1e graads lesbevoegdheid haal. Wonderlijk genoeg ligt in mime ook een verbinding met ‘naar binnen’,  namelijk in het concept van de Zero, het neutraal.

Daarna heb ik bijscholing gevolgd in contactimprovisatie, zang, stemwerk (o.a. Roy Heart methode) en improvisatie met de Fool.  Argentijnse tango dans ik vanaf 2000.

Ik schoolde me theoretisch middels trainingen op het gebied van brainstorming, creatieve denktechnieken, de fasen van creatieve processen en flow.

Gewerkt als theatermaker, zowel met amateurs als professionals en als improvisator in geïmproviseerde voorstellingen bij onder meer bij de Arnhemse Fools.

 

Op dit moment

Naast mijn werkzaamheden bij Being Moved en Kunst van Vertragen heb ik wisselende opdrachten. 

Docent theater bij Hogeschool Windesheim
Docent fysiek theater/mime bij LOT Nijmegen
Trainingsactrice bij diverse opdrachtgevers

Vocalist bij Genetic Choir in Amsterdam
Zangeres bij duo Por Amo., samen met gitarist Cees Sax

 

 

Hoogsensitiviteit

De buitengewone sensitiviteit van mijn lichaam is altijd een kern geweest in mijn leven. Ik ervaar mijn binnenwereld en de wereld om me heen op een intense en lijfelijke manier.

Tevens huist in dit sensitieve lichaam een geest die hongerig is naar expressie en vrijheid. Op zijn zachtst gezegd een boeiende combinatie.

In de loop der jaren heb ik geleerd de subtiele signalen van het lichaam met zelfcompassie te omarmen en beleven. Hiervoor was het noodzakelijk om een kwaliteit van luisteren te ontwikkelen die er voor zorgt dat ik kan rusten in hoe het is.

Mindfulness speelt hier een prominente rol in. Evenals Sensing, een vorm van aandachttraining waarbij je op een voelende manier jezelf en je lichaam gewaar bent. Beide vormen een integraal onderdeel van mijn leven.

 

Omwenteling

Lange tijd heb ik me vooral gewend tot de creatieve kant in mij. De focus richtte zich op activiteit, op buiten, op vormgeven en (eind)resultaat. De frustratie was groot als ik geen ideeën had of niet snel genoeg tot resultaat kwam.

Vaak genoeg voelde ik me onrustig (lees: opgejaagd) als ik ‘niks’ deed, omdat ik mijn tijd niet wilde ‘verspillen’.

Nu weet ik dat creëren en stilte elkaar nodig hebben, twee kanten van dezelfde medaille zijn. Daar is een omwenteling voor nodig geweest. Ik werd ziek. (lees mijn verhaal hier) Ook weet ik inmiddels dat creëren – en improviseren – te maken hebben met moeiteloosheid. Het zijn spontane processen die ik de ruimte mag geven en niet kan dwingen.

Sinds mijn ziekteperiode, cultiveer ik een trage levensstijl, Slow, en veel vrije ruimte. Op het moment dat ik de onderstroom van zijn niet kan voelen – in de lege ruimte – voel ik me niet in verbinding met mijn bron en is er een natuurlijk verlangen naar binnen. Ik verlang te zijn in een stilte waarin ik kan wachten tot zich iets nieuws aandient.

Zodra ik de ruimte en leegte weer kan belichamen is er een natuurlijk verlangen naar buiten, naar expressie. En komen de impulsen en creatieve ideeën vanzelf. Moeiteloos. Of niet. Daar liefdevol naar zijn is even belangrijk.